De Tweede Kamer verplicht compensatie bij storingen

Vandaag heeft de Tweede Kamer een wetswijziging aangenomen, hierdoor zijn telecomproviders voortaan verplicht klanten te compenseren bij storingen. Het gaat hierbij om storingen die langer dan 12 uur duren. Deze wijziging volgt op een voorstel gedaan door minister Kamp van Economische zaken uit 2013.

Tweede_kamer

De wijziging houdt in dat de klanten bij een storing tussen de 12 en 24 uur een dag aan abonnementskosten terug krijgen. Duurt de storing langer dan krijgen de klanten vanaf een storing van 25 uur twee dagen abonnementskosten terug, bij 49 uur drie dagen abonnementskosten, en dit gaat zo verder totdat de betreffende storing is opgelost. Het idee voor dit voorstel is ontstaan na de langdurige Vodafone-storing uit 2012. Bij deze storing was er geen sprake van echte compensatie waardoor er veel ophef ontstond.

Uit berekeningen van het kabinet blijkt met rekeningen te houden met 14 storingen per jaar die tussen de 12 en 24 uur aanhouden en maximaal 100.000 klanten raakt. Deze klanten zouden volgens de nieuwe wet dan ongeveer 2 euro per persoon compensatie moeten krijgen. Dit zou voor de providers een extra jaarlijkse kostenpost van 2.8 miljoen euro opleveren. Hierbij is het ook belangrijk om te weten dat de Tweede Kamer geen onderscheid maakt in de oorzaken van de storing. De wet geld dus voor technische storingen, maar ook door overmacht zoals de brand waardoor Vodafone getroffen werd. Maar ook natuurlijke verschijnselen als storm, regen of winterschade.

700_max_4G-nederland

Hiernaast zijn de providers onderling al overeen gekomen dat bij storingen die langer duren dan 72 uur de getroffen provider gebruik mag maken van het netwerk van andere providers. Hierbij is wel erbij afgesproken dat dit alleen geld als deze storing ook 500.000 klanten treffen.

 

Reageer

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: