Home » Games » Review: Zelda A Link Between Worlds

Review: Zelda A Link Between Worlds

Zelda A Link Between Worlds is de opvolger van Zelda A Link To The Past het klassieke NES spel van Nintendo. In eerste instantie gingen er veel geruchten de ronde dat het nieuwe spel slechts een remake zou zijn. Maar niks is minder waar: Hoewel de wereld er ongeveer het zelfde uitziet is deze nu geheel opgebouwd in 3D modellen. Voor de fans van het eerste oude spel is dit de ideale opvolger!

2042960-711412_20130611_001

A Link Between Worlds verschilt erg met oudere versies van Zelda games. Vroeger was er een duidelijke volgorde van vaardigheden die je moest leren en dungeons die je moest halen. Nu kan je kris kras zelf je eigen weg bepalen. Dit zorgt ervoor dat als je een dungeon tegen komt je deze ook ineens kan halen. In oudere versies was het zo irritant dat je net wat tekort kwam omdat je volgens de planning van Nintendo eerst een andere dungeon moest halen.

Link between worlds_2

Ook het zoeken naar items is verdwenen. In het begin van het spel maak je kennis met een personage in een konijnenpak. Bij dit personage kan je vervolgens de items huren die je nodig hebt. Nu moet je niet denken dat het spel daardoor ineens heel gemakkelijk is geworden. Het huurcontract zegt dat je de spullen mag gebruiken totdat je dood gaat. Dit betekend dus ook dat je helemaal terug moet gaan om de spullen te huren als je een dungeon niet haalt. Hiermee neemt de reis tijd tussen de dungeons toe.  Later in het spel kan je ook beslissen de items te kopen en niet meer te huren. Op dat moment verlies je ze niet als je game over bent. En kan je ze op latere momenten zelfs upgraden.

Ook compleet nieuw is de 2D modus. Link kan zich veranderen in een muurschildering en zo vervolgens over een muur bewegen. Dit zorgt voor interessante nieuwe mogelijkheden. En geeft een compleet nieuwe manier van het oplossen van puzzels.

Link between worlds_3

Een terug kerend item uit alle voorgaande Zelda games is het hint systeem. Ook in A Link Between Worlds zijn er hints verstopt. Hierbij moet je denken aan bewoners van dorpen die je vertellen waar en hoe je een dungeon moet halen. Waarbij het soms ook noodzakelijk is dat je eerst met een persoon gepraat heb voordat je überhaupt de dungeon in kan. Maar je kan ook een soort van bril huren. Met deze bril zie je vervolgens overal personages die je hints geven. Wil je het spel spannend houden? Dan huur je deze bril natuurlijk niet.

Naar mijn mening is dit spel de geschikte opvolger van het eerste Nintendo game. En geschikt voor alle Zelda fans. Hoewel in het game sommige monsters niet mooi ontworpen zijn neemt dit niet weg dat de rest van het spel er goed uitziet. De verhaallijn van het spel is zeer goed in de gameplay doorgevoerd en zit het spel ook compleet niet in de weg. De muziekjes en bekende hints naar de het oude spel maken het geheel perfect af.

Zelda A Link Between Worlds

Zelda A Link Between Worlds
90